Massage bij hoofdpijn

Heb je regelmatig last van hoofdpijn? Je bent niet de enige. Twintig procent van de Nederlanders, dat is een op de vijf, heeft minimaal een dag in de week hoofdpijn. Veel mensen weten niet dat er verschillende manieren zijn om hoofdpijn te verminderen of er helemaal vanaf te komen. Massage is er een van. Deze massage kan hoofdpijnklachten verlichten en soms ook zelfs compleet wegnemen. De behandeling duurt ongeveer drie kwartier. De schouders, nek en het hoofd worden gemasseerd. Dit zorgt ervoor dat de spieren soepel worden gemaakt waardoor alles goed blijft stromen, en waardoor minder kans is op verkramping van de spieren met als gevolg minder (of een kleinere kans op) hoofdpijn. Het is een prettige massage om te ontvangen.

Oorzaken van hoofdpijn kunnen zijn: te weinig vocht binnengekregen, stress, een slechte houding, slaaptekort, te weinig lichamelijke beweging, overmatig alcoholgebruik, trauma aan het hoofd. Maar ook bepaalde aandoeningen kunnen hoofdpijn veroorzaken, zoals bijvoorbeeld hart- en vaataandoeningen, hoge of lage bloeddruk, menstruatie problemen en bloedarmoede. Ook bepaalde voedingstoffen kunnen hoofdpijn veroorzaken.

Er zijn verschillende soorten hoofdpijnen. Migraine en spanningshoofdpijn zijn de bekendste twee. Spanningshoofdpijn wordt veroorzaakt door psychologische / emotionele problemen (deze verhogen de spierspanning in het lichaam), slaapgebrek, stress en een verkeerde houding, maar kan ook worden veroorzaakt door koud en/of vochtig weer.

Wat veel mensen niet weten is dat hoofdpijn ook kan ontstaan door het te vaak innemen van medicijnen. We noemen dit medicatie afhankelijke hoofdpijn. Bepaalde geneesmiddelen tegen hoofdpijn (ergotamines) en ook gewone pijnstillers, zoals aspirine, paracetamol en ibuprofen, al dan niet met coffeïne of codeïne, kunnen juist hoofdpijn veroorzaken als ze te vaak worden gebruikt. Dit geldt ook voor het overmatig gebruik van triptanen. Men kan hierdoor in een vicieuze cirkel komen wanneer men steeds meer inneemt van een pijnstillend middel waardoor de hoofdpijn uiteindelijk alleen maar toeneemt. Volgens artsen is er sprake van medicatie afhankelijke hoofdpijn wanneer men dagelijks twee of meer pijnstillers inneemt.

Bij een migraine aanval of een zware hoofdpijn, zoals bijvoorbeeld clusterhoofdpijn, word je niet gemasseerd. Dat is dan meestal ook het laatste waar je dan behoefte aan hebt. Maar wanneer je last hebt van spanning of stress dan is het raadzaam om enkele hoofdpijnmassages te ondergaan. Zelfs al bij een lichte hoofdpijn kan massage pijn wegnemen of in ieder geval verzachten. Naast een behandeling is het uiteraard van belang om stil te staan bij de oorzaken van hoofpijn en wat je mogelijk zelf kan doen en veranderen om klachten te verhelpen.